کشاورزی ماشینی

مهندسی مکانیک بیوسیستم

مهندسی مکانیک بیوسیستم

امیدی ارجنکی
دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم

در این وبلاگ آموخته هایم را نشر می دهم.
آموزش و یاد دادن از زکات علم است.پیامبر خوبی ها حضرت محمد صلوا تالله علیه و آله فرمودند حکایت کسی که علم آموزد و از آن سخن نکند چون کسی است که گنجی نهد و از آن خرج نکند.
این روزها که دانش مهندسی ماشین ها و مکانیزاسیون کشاورزی غریب و محجور افتاده است، آموزش و بیان فایده ها و سودهای استفاده از اتوماسیون در کشاورزی شاید راهی برای تغییر نگرش بر این رشته باشد.
فارغ التحصیلان، استادان و دانشجویان رشته مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی بهترین متخصصان برای ارتباط علم نوین مهندسی با کشاورزی هستند. چون در این رشته انوع تخصص ها آموزش داده می شود. برق، کشاورزی، باغبانی، دامپروری، کامپیوتر، تجهیزات و ابزار اندازه گیری، علوم نوین مثل شبکه های عصبی، بینایی ماشین، انرژی های نوین که همه و همه از ملزمات توسعه کشاورزی نوین هستند.
استفاده از علم نوین در کشاورزی صد در صد باعث تولید غذای بیشتر، رفع وابستگی، تولید غذای با کیفیت تر، ارزانی محصولات و بازارپسندی و سود بیشتر می شود.
امیدوارم بتوانم گامی را برای این مهم بردارم.
از نظرات دوستان و هم رشته ای هایم در این وبلاگ استقبال خواهم کرد.
در آخر هم:
کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید!
تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین (علیه السلام) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا ...!
شهید سید مرتضی آوینی

آخرین نظرات

ایمنی در استفاده از لیزر

شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۳۹ ب.ظ

سلام



در جریان امکان سنجی تز دکتری متوجه شدم باید از چشمام در برابر لیزر (حتی غیر مستقیم) هم محافظت کنم!!!! متوجه شدم حتی انعکاس ها و پرتوهای پراکنده لیزر هم خطرناک هستند.

امروز شهر را خیلی گشتم تا یک نمونه پیدا کنم. ابزار ایمنی ها که نداشتند. اما این عینک را در یک جایی که کار برش لیزر داشت پیدا کردم. از قبل میدونستم که این عینک ها با مشخصاتی که روی اونها نوشته شده رتبه بندی و نوع بندی شدند.

روی عینکی که پیدا کردم اینها را نوشته بود:


190-398nm + 9000-11000nm OD7 + 93% VLT


خوب حالا اینها یعنی چه؟



سعی میکنم اطلاعاتی که در این دوروز درباره این وسیله و این مشخصات کسب کردم را اینها خلاصه بگم. خوب اعداد اولیه که نشان دهنده طول موج کاری عینکه. این عینک در طول موج های 190 تا 398 نانومتر و همچنین 9000 تا 11 هزار نانومتر کار میکنه و این طول موج ها را فیلتر میکنه. یعنی هر طول موجی به چشم میرسه غیر از نورهایی در این بازه. در کل این عینک خارج از محدوده طول موج مرئی 480 تا 750 نانومتر کار میکنه. یعنی اثری با زدن این عینک متوجه نمیشیم. اضافه بر اینکه شیشه اون هم شفاف بود.



شاخص بعدی یا همون OD و عددی که روبروی اونه همان Optical Density یا چگالی نوره. این عدد مشخص میکنه چگالی نور قبل و بعد از عینک چه تغییری میکنه.  OD یک عینک، لگاریتم مقدار کم کردن قدرت پرتویی است که عینک در برابر آن در یک طول موج مشخص کار انجام میده. به عنوان مثال اگر عینک محافظ لیزری، پرتوی لیزری را یک میلیون بار ضعیف کنه، این عینک دارای OD6 مثلاً در طول موج 1064 نانومتر یا همون لیزر ND:YAG است. و یا اگر عینکی دارای OD 5 باشه یعنی نور لیزر پس از خروج از عینک 0.00001 مقدار اولیه اش هست.


همین شاخص برای لیزر CO2 (لیزر گازکربنیک) با طول موج 10600 نانومتر مقدار 4 پیدا میکنه و برای ND:YAG (لیزر نئودمیوم یاگ) با طول موج 1064 هم مقدار 5 خوبه.


میریم سراغ آخرین شاخص یا همون Visible Light Transmission یا Visible Light Transmittance. همونجوری که از اسمش پیداست یعنی چقدر نور مرئی را نشون میده. اینجا نوشته 93 درصد نور مرئی را نشون میده. یعنی تقریباً همه شو. اما اگه مثلاً 60 درصد بود دیگه برخی چیزها را نشون نمیداد. عکس زیر به خوبی نشون میده که این شاخص یعنی چی. این شاخص توی پنجره سازی نوین هم کاربرد داره.



اینهم از سایت شرکت فراسوآن داشته باشید که هنگام انتخاب عینک باید به عوامل زیر توجه داشت:
•    نور مرئی کافی به منظور امکان پذیری دید راحت در محیط به چشم برسد.
•    تاثیر عینک بر دیدن رنگ هاسبب ایجاد اشکال در فعالیت نشود.
•    میدان دید شخص هنگام استفاده از عینک کافی باشد.
•    اثر شیمیایی ایجاد شده بر ماده جاذب عینک سبب ایجاد اشکال دائمی در عینک نشود.
•    استفاده از عینک های طبی زیر عینک محافظ مقدور باشد.
•    استفاده از عینک راحت باشد و به خوبی روی صورت تنظیم شود به گونه ای که از رسیدن نور از هر طرف به چشم ممانعت شود.
•    مقاومت کافی و مناسب در برابر پرتوهای لیزری و عوامل مکانیکی داشته باشد.


این پاورپوینت هم میتونه مفید باشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی