کشاورزی ماشینی

مهندسی مکانیک بیوسیستم

مهندسی مکانیک بیوسیستم

امیدی ارجنکی
دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم

در این وبلاگ آموخته هایم را نشر می دهم.
آموزش و یاد دادن از زکات علم است.پیامبر خوبی ها حضرت محمد صلوا تالله علیه و آله فرمودند حکایت کسی که علم آموزد و از آن سخن نکند چون کسی است که گنجی نهد و از آن خرج نکند.
این روزها که دانش مهندسی ماشین ها و مکانیزاسیون کشاورزی غریب و محجور افتاده است، آموزش و بیان فایده ها و سودهای استفاده از اتوماسیون در کشاورزی شاید راهی برای تغییر نگرش بر این رشته باشد.
فارغ التحصیلان، استادان و دانشجویان رشته مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی بهترین متخصصان برای ارتباط علم نوین مهندسی با کشاورزی هستند. چون در این رشته انوع تخصص ها آموزش داده می شود. برق، کشاورزی، باغبانی، دامپروری، کامپیوتر، تجهیزات و ابزار اندازه گیری، علوم نوین مثل شبکه های عصبی، بینایی ماشین، انرژی های نوین که همه و همه از ملزمات توسعه کشاورزی نوین هستند.
استفاده از علم نوین در کشاورزی صد در صد باعث تولید غذای بیشتر، رفع وابستگی، تولید غذای با کیفیت تر، ارزانی محصولات و بازارپسندی و سود بیشتر می شود.
امیدوارم بتوانم گامی را برای این مهم بردارم.
از نظرات دوستان و هم رشته ای هایم در این وبلاگ استقبال خواهم کرد.
در آخر هم:
کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید!
تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین (علیه السلام) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا ...!
شهید سید مرتضی آوینی

آخرین نظرات

نمودار عبور طیف دوربین های DSLR کانن

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۱۸ ب.ظ

سلام

برای بررسی مقدار طیفی که به سنسورهای دوربین های دیجیتال خصوصاً دوربین های DSLR میرسه امروز یه بررسی کوچیکی انجام دادم. شاید بدونید دوربین ها تا 950 نانومتر حساسیت خوبی دارند. اما برای ممانعت از خراب شدن تصاویر در محدوده مرئی، شرکت های سازنده دوربین فیلتری قبل از رسیدن نور به سنسور در مقابل نور قرار میدن که به فیلتر قطع کننده مادون قرمز یا IR-cut filter معروفه. حالا شما اگر یه فیلتر مادون قرمز یا همون IR-pass filter هم برای دوربینتون استفاده کنید کلا دیگه هیچ نوری به سنسور نمیرسه. برای تصویر برداری های نجومی چون نیاز به مادون قرمز دارند میان به صورت دستی این قطع کننده مادون قرمز را از جلوی سنسور دوربین حذف میکنند که کاری وقت گیر و پر زحمتیه. من فیلمی دیدم که روز یکی از دوربین های حرفه ای کانن انجام شد. این فیلم حدود یک ساعت بود.


حالا اگر میخواهید از این دوربین ها در کارهای پردازش تصویرتون استفاده کنید باید حتماً از ماهیت نوری که میخواهید از اون اطلاعات استخراج کنید اطلاعات داشته باشید. بعد ببینید سنسور دوربین شما حساسیت مناسب برای این طول موج شما داره یا نه.


اینجا من چند نموداری که برای دوربین های کانن پیدا کردم براتون میذارم. برای دوربین های معروف و خوب میتونید همچین نمودارهایی پیدا کنید.



تصویر بالا مربوط به دوربین های کانن هست که از سنسور های CCD استفاده میکنند. منحنی سیاه منحنی پاسخ دوربین در طول موج های مختلف در حالتیه که فیلتر قطع کننده وجود نداره. میبینید از طول موج زیر 300 تا نزدیک 1000 پاسخدهی مناسب داره. در عوض منحنی بنفش پاسخ دوربین در زمان وجود فیلتر قطع کننده است. یعنی وضعیت موجود همه دوربین ها. میبینید که طیف پاسخگویی به صورت چشمگیری تغییر کرده است. از حدود 350 الی 650 و 700 پاسخگویی دارد.


همچنین نمودار زیر:




نمودار مقایسه قدرت عبوری نور در طول موج های مختلف در دو جنس متفاوت فیلتر IR-cut هست. نوع اول با منحنی آبی فیلتر ساخت شرکت کانن که روی همه دوربین هایش نصب میکند و فیلتر دوم با رنگ قرمز از نوع Baader. میبینید که نتایج به وضوح متفاوته. و یا نمودار زیر که تفاوت عملکرد یک نوع فیلتر نجومی را با فیلتر خود دوربین کانن مقابسه کرده است. میبینید در طول موج هیدروژه آلفا (650 نانومتر) مقدار درصد عبوری فیلتر نجومی تقریباً کامله اما در فیلتر کانن حدود 20 درصده.



در کل برای عکس برداری در طول موج هایی که قدرت انتقال کمتری وجود داره باید زمان عکسبرداری طولانی و دیافراگم کوچک استفاده کرد. به شرطی که در اتاقی کاملاً تاریک و بدون نور مزاحم کار کنید. حتی باید درپوش چشمی هم بگذارید تا نور به سنسور نشت نکنه. حواستون هم باید به مقدار نویز تصویر باشه. اگر در فرمت Raw خروجی داشته باشید شاید با نویز کمتری مواجه بشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی